V řemesle platí - a u pomníků dvojnásob - když dva dělají totéž, není to totéž.
Největší chyby se zákazník dopouští, když preferuje nejnižší cenu, místo toho, aby hledal dobrého řemeslníka.
Na pomník, i když nemusí být drahý, je potřeba pohlížet jako na nemovitost. Vydrží několik generací a nepotřebuje speciální "údržbu" a další investice.
Pokud se však opracování, technologický postup, výběr kamene i samotná montáž provede špatně, jak se dost často stává, může dojít ke znehodnocení celého díla a k nutnosti s tím spojených dalších nemalých investic za opravy, úpravy a rekonstrukce.
Nechte si ukázat i mnoho let staré realizované zakázky firmy, u které si hodláte nechat vyrobit pomník a tím nejlépe posoudíte její práci, zkušenosti a praxi = reference .
Jen tak se vyhnete zklamání a dalším zbytečným investicím.
Nedoporučujeme zakázku sepisovat hned při první schůzce na hřbitově. Je dobré poznat zázemí kameníka, kde má vybraný kameník či firma svoji provozovnu, vzorkovou prodejnu, dílnu či kancelář.
Většinou se však jedná jen o jednotlivé díly, jako například pouze nápisová deska a podobně, i bez nápisů, montáže, hřbitovních doplňků, základů, dopravy a dalších položek.
A proto se hlavně zajímejte o konečnou celkovou cenu!
Čím dál častěji vidíme na hřbitovech firmy, které objíždějí hřbitovy a jednotlivé regiony České republiky na základě hromadně roznášených letáků a nabízejí nejlevnější ceny - ale tyto ceny obvykle nedodrží a nakonec vždy zakázky přeceňují.
Tito podnikatelé nemají žádné zázemí, nemají zkušenosti ani praxi a jsou pouhými překupníky „na telefon“.
(Text použit s laskavým svolením firmy Kamenictví Morávek, Veselí nad Moravou)